Thursday, 18 October 2012

Sajak "Ibu"



Ibu,
Di kedinginan malam sunyi,
Terkenang daku akan pemergianmu,
Dibuai sesuatu kenangan manis,
Disiram segar, subur kasih penuh rindu,
Mengiringi pemergianmu.

Ibu,
Sejuta keampunan kupinta darimu,
Buat penghapus dosa insan kerdil ini,
Buat menebus kekurangan melayani hayatmu,
Buat melunas hutang jiwa,
Seorang anak terhadap ibu

Oh ibu,
Kutinggalkan jasadmu di kuburan ini,
Namun, izinkan aku bawa pulang kasih sayangmu,
Izinkan aku bawa bersama, semangat dan doamu,
Izinkan aku pulang berbekal keampunan dan redha mu ibu,
Doakanlah aku ibu,
Agar bersemangat menyambung amal ibadahmu,
Berbekal akal, ilmu dan iman yang engkau ajarkan dulu.

Ya Tuhan,
Aku titip jasad ibu untuk diKau rahmati,
Ku pinjam jiwa kental dan kasih sayang ibu,
Buat bekal hidup yang berbaki,
Ku rayu keampunanMu, segala dosanya ya Rabbi.

Hidayahkan aku apa sahaja,
Demi menebus dosa ibunda,
Biar nyawa, harta dan jiwa ini jadi galang gantinya,
Janganlah kau siksa dia wahai Tuhan.
Aku pohon, aku rayu pada-Mu setulus jiwa,
Rahmatilah, kasihanilah dia sepertimana dia mengasihi aku sejak kecil.

Ya Allah, ya Tuhanku,
Aku berpegang pada janji-Mu,
Janji Rasul-Mu,
Izinkan aku menyambung amal ibu,
Izinkan aku memenuhi tawaran janji-Mu.

Demi Ibuku,
Demi Ibuku,
Demi ibuku!!


okay.. nie kali sy buat assgmnt bahasa kebangsaan pasal sajak. kami pilih nie tajuk sbb senang. dy mnta tema prsoalan, mksud sajak, gya bhasa..alaaa, mcm yg kita belajar di komsas tu.. puisi tradisional moden ka, apa2 ka.. n pastu bleh bolot markah dr prsembahan kmi nt.. ngueheheheh. actually kopipes seja sajak nie kali. malas sy mau mencipta sajak. ngehehehhe. ambik dr utube.. tp jgn kasitau lecturer ah.. abis kena putung nt markah group sy.. huahahhahaha! bisuk ba ne kmi buat psembahan.. ih, nebes2.. huhu! okay2 sudah la.. sy mau buat krngan laporan lg nie.. bulum lg siap.. sda pn antar bisuk. tp sy kopipes jgak la dr intenet.. pa guna intenet kn klu nda kna guna. :D..hiihihih. tp sy edit2 jga la ckit. mati sy klu busted mengopy dr intenet.




0 comments:

Post a Comment